BIOSOCIAL TOURIST RESOURCES OF KLINSKIY, DMITROVKIY AND TALDOMSKIY DISTRICTS
Abstract and keywords
Abstract (English):
Information about outstanding personalities, whose life is connected with the destination - an essential tourist resource that has great potential for the diversification of tourist activity and increase of tourist attraction. Biosocial resources perform attractive, cognitive, didactic, representational, imaginal, motivational, hedonistic functions, allow to satisfy not only basic, but also the personal needs of the tourist. Biosocial resources must be included in marketing strategy of tourism development of the territories. The article describes the approaches to the study of the role of personality in the tourist development of the territory. The biosocial potential Klinskiy, Dmitrovskiy and Taldomskiy district has analyzed, the problems and as a result the criteria of selection of personalities for the tourism development are identified. Forms and ways of using biosocial resources in tourism are revealed. Compiled database of outstanding personalities of three districts, which included the 153 most famous people: 91 personalities in Klinskiy, Dmitrovskiy - 41, 11 in Taldomskiy districts. The possibilities of using biosocial potential in tourism on the example best-known personalities for intensification and diversification of the tourism industry of Klinskiy, Dmitrovskiy and Taldomskiy districts, and for creation of tourist cluster Northern Moscow region are considered.

Keywords:
biosocial tourist resources, biosocial tourist potential, the role of personalities in the tourism, cultural landscape, Northern Moscow region.
Text

Информация о выдающихся личностях территории сегодня активно используется в мировых туристских практиках, выступая мощным туристским ресурсом. Современный туристский потенциал территории сложно представить без биосоциальной составляющей, и формы ее использования давно вышли за рамки традиционного экс-курсионно-познавательного туризма. Факт пребывания, рождения или смерти известной личности иногда даже способствует формированию отдельных туристских дестинаций. В качестве наиболее ярких примеров можно привести святые места, связанные с жизнеописанием Иисуса Христа (Иерусалим, Вифлеем, Назарет и т.п. ), Девы Марии (Св. гора Афон), Пророка Мухаммеда (Мекка, Медина), Будды (г. Ка-пилавасту) и др. Могила Боба Марли на Ямайке ежегодно привлекает поклонников его творчества и представителей движения растафари, а поклонники творчества Фредди Меркьюри обязательно включают в свой маршрут престижный лондонский район Кенсингтон, где находится бывший особняк музыканта. Сорочинцы (Полтавская область, Украина) прославлены выдающимся писателем Н. В. Гоголем не только в его творчестве, но и фактом его рождения здесь.

 

Таким образом, биосоциальные ресурсы сегодня играют не только аттрактивную и познавательную функцию, они влияют на образ той территории, с которой связана жизнь выдающихся людей, вплетаются в бренды населенных пунктов, формируют искусственные аттракции и объекты туристской инфраструктуры (например, расположенные в бывших имениях отели и рекреационные комплексы). Биосоциальные ресурсы выполняют дидактическую, гносеологическую, репре-

References

1. Afanas´evO.E., Afanas´eva A. V. Funkcional´noeznacheniei mestoturistskih legend vformirovanii privlekatel´nyh svojstv destinacij [The functional significance and place of tourist legends in creating attractive destination properties] // Vestnik Associacii vuzov turizma i servisa [Universities for Tourism and Service Association Bulletin]. 2015. T.9. № 1. p. 52-59 (DOI:https://doi.org/10.12737/7943).

2. Afanas´ev O.E., Trocenko A. V. Kategorija «Legenda» v regional´nom toponimicheskom prostranstve (na primere Dnepropetrovskoj oblasti Ukrainy) [Category «Legend» in the regional toponymic space (on example Dniprop-etrovsk region of Ukraine)] // Pskovskij regionologicheskij zhurnal. 2014. Vyp. 17. p. 67-77.

3. Bejdik O. O. Rekreacijno-turists>ki resursi Ukrai´ni: Metodologija ta metodika analizu, terminologija, rajonuvan-nja [Recreation and tourism resources of Ukraine: Methodology and methods of analysis, terminology, zoning]. K.: VPC «Kii´vskiy universitet», 2001. 395 p.

4. Vedenin Ju.A., Kuleshova M. E. Kul´turnyj landshaft как ob´ekt nasledija [Cultural landscape as the object of Heritage]. M.: Institut Nasledija; SPb.: Dmitrij Bulanin, 2004. 620 p.

5. Zamjatin D. N., Zamjatina N. Ju. Genij mesta i gorod: varianty vzaimodejstvija [The genius of the place and the city: variants of interaction] // Vestnik Evrazii. Nezavisimyj nauchnyj zhurnal. 2007. № 1 (35). p. 62-87.

6. Zamjatina N. Ju. «Genij mesta» i razvitie territorii (na primere urozhenca g. Hvalynska -hudozhnika K. S. Petro-va-Vodkina) [«The genius of the place» and the development of the area (for example, a native of Khvalynsk -artist KS Petrov-Vodkin)] // Gumanitarnaja geografija: Nauchnyj i kul´turno-prosvetitel´skij al´manah. Vyp. 6. 2010. p. 71-88.

Login or Create
* Forgot password?