The article presents a method of group expertise with which are defined the conditions and factors that contribute to the effective development of cruise tourism, and assessed the level of provision by the Crimean seaports of necessary conditions for the organization of the cruise business. In order to ensure a balance between relevance for cruise operators separate factor conditions and costs of their creation, using the ABC method identified are the main, auxiliary and irrelevant factors affecting the performance of cruise tourism and the choice of a cruise center for tourists, accounting to which ensured is the reduction of costs in the production of cruise tourism products while improving (maintaining) its quality. It is established that the effective development of the Crimean cruise centers depends on taking certain organizational and economic measures aimed at increasing business activities in cruise businesses, as well as the development of an appropriate mechanism for the state to encourage and support the development of the industry. One of them is the formation of a coherent and consistent policy for all ministries and agencies involved in the regulation of cruise tourism and associated with its economic activities. The proposed project is a single government program, customized for main priority areas in accordance with the vector of national and sectoral strategic development, including a number of routines of personnel, scientific, methodological, legal and information support of cruise tourism, the implementation of which would: boost the volume of tourism services and tax revenues to the budgets of all levels; increase the number of jobs; improve the living standards of the local population and the status of the area, region and country in the world cruise market
cruise tourism, cruise centers, efficient development, the government program
Современный период экономического развития характеризуется возрастанием значимости туристской отрасли в формировании конкурентоспособности отдельных стран и регионов. Одним из наиболее динамично развивающихся и популярных видов туризма является морской круизный, имеющий свои преимущества и особенности, которые позволяютемудлительное время оставаться более стабильным на фоне других секторов экономики.
Крымский полуостров является уникальным туристским объектом, обладающим благоприятным климатом, богатым историко-культурным наследием, длительным навигационным периодом, большим и разнообразным спектром оздоровительных и ту-ристско-экскурсионных услуг, что создает предпосылки для организации и развития круизного туризма. Однако на сегодняшний день имеющийся ресурсный потенциал практически не используется, а результативность функционирования круизного туризма в Крыму в десятки раз уступает общемировому уровню развития. Кроме того, последние экономико-политические события (санкции, банкротство крупных туроператоров, ослабление национальной валюты и т. п.) оказывают существенное влияние как на перспективы развития круизного туризма в Крыму, так и на характер турист-ско-правовых отношений между Черноморскими странами. Уже сегодня изменения в геополитической ситуации способствовали разрыву большинства подписанных соглашений и привели к отмене заявленных круизов иностранных лайнеров в крымские порты. Из-за принятой Резолюции Генеральной Ассамблеи ООН от 27 марта 2014 г., призвавшей государства, международные организации и другие институты не признавать любое изменение статуса Крыма и Севастополя и воздержаться от любых действий, которые могут интерпретироваться как признание изменений этого статуса,
1. Zhikhareva V.V. Teoriya i praktika investitsionnoy deyatel´nosti sudokhodnykh kompaniy: Monografiya. Odessa: IPREEI NAN Ukrainy, 2010. 475 s.
2. Logunova N.A. Primenenie matematiko-statisticheskikh metodov ekspertnykh otsenok pri obosnovanii vybora kruiznogo porta. Ekonomika i menedzhment sistem upravleniya. 2014. №1.3(11). S. 373-383.
3. Malyshenko K.M. Sovremennye problemy podgotovki kadrov dlya rechnogo kruiznogo turizma. Molodoy uchenyy. 2011. №9. S. 221-224.
4. Mikhaylova Yu.V., Kholodenko A.M. Modeli integratsii uchastnikov rynka kruiznykh uslug// Me-todi ta zasobi upravlіnnya rozvitkom transportnikh sistem. Odessa: ONMU, 2008. №13. S. 107-119.
5. Rezolyutsiya V Mezhdunarodnogo foruma «Morskoy turizm»: Proekt Partii «Edinaya Rossiya» «Sankt-Peterburg - morskaya stolitsa Rossii», http://avmsrf.ru/law/rezolyuciya-v-mezhdunarodnyj-forum-morskoj-turizm-proekt-partii-edinaya-rossiya-sankt-peterburg-morskaya-stolica-rossii-4-5-iyulya-2013-g-g-sankt-peterburg/ (data obrashcheniya: 12.01.2015).
6. Selivanov V.V. Agentirovanie kruiznykh sudov i yakht: Monografiya. Odessa: Fenіks, 2010. 240 s.
7. Lekakoy M.V. Which Homeport in Europe: The Cruise Industry´s Selection Criteria. TOURISMOS: An International Multidisciplinary Journal of Tourism. 2009. Vol. 4. №4. P. 215-240.
8. McCarthy J. The Cruise Industry and Port City Regeneration: The Case of Valletta// European Planning Studies. 2003. Vol. 11. №3. P. 341-350.
9. Nolan A. What takes to be a US cruise port// Marine Engineering Log. 1987. Vol. 92. №2. P. 27-29.
10. Papathanassis A. Income lighthouses at sea: The potential of cruise tourism for German destinations. TASH Fachtaqunq Kreuzfahrt. Kiel, 2011. 23 p.