ORGANIZATION OF EXCURSIONS FOR STUDENTS TO THE CRIMEA IN THE LATE 19TH CENTURY AND THE BEGINNING OF THE 20TH CENTURY (VYATKA PROVINCE IS TAKEN AS AN EXAMPLE)
Abstract and keywords
Abstract (English):
Basing on the archives´ documents the article looks at the practice of organization of excursions for students to the Crimea in the late 19th century and the beginning of the 20th century. Excursion tourist experience of educational institutions in Vyatskaya province, Elabuga girls´ school in particular, is taken as an example to show the way how cultural and educational excursions for students to the Crimea were organized. Detailed account of one of the excursions to the Crimea, published in Vyatskaya diocesan record by one of the students, reveals the role of the Crimean mountain club in the development of cultural and educational excursions for students. All the excursions were arranged in accordance with specially designed programmers under the supervision of the members of the Crimean club and were aimed at familiarizing students with natural and historical monuments in the Crimea. The article gives an example of one excursion itinerary. The author looks into innovative activities of the Crimean mountain club within the tourism industry of the given period. When looking at the Crimean mountain club activities, special attention is paid to its Yalta branch. Yalta branch pioneered organization of excursions for students in Russia. At that time student excursions were one-day trips in the vicinity of Yalta. Much attention is given to the main directions in the work of the Crimean mountain club branch in Yalta, that contributed to the development and popularization of cultural and educational excursions for students, to designing new itineraries and routes (walking, riding, sea, carriage and combined excursions). Moreover Yalta branch negotiated intensely with the suppliers of horses and carriage owners of accommodation and did their best to make excursions for students cheaper.

Keywords:
excursions for students, the Crimea, the Crimean mountain club, Yalta branch of the Crimean mountain club
Text

Отечественное экскурсионно-турист-ское движение конца XIX — начала XX вв. представляло собой целостное историко-культурное явление, на развитие которого оказывали влияние как социально-политические, экономические, религиозные, культурные, этнические факторы общественной жизни, так и большое значение имели природно-климатические условия [8-10]. Мягкий климат, близость теплого моря, красивая природа, разнообразие исторических памятников и достопримечательностей сделали Крым этого периода самым посещаемым экскурсионно-туристским местом Российской империи. Экскурсионно-тури-стический сезон в Крыму длился с апреля по октябрь. При благоприятных погодных условиях происходило увеличение экскурсионно-туристического сезона с февраля (в 1912 г.) по конец ноября (в 1909 г.) [1]. Как правило, значительную часть летних экскурсантов-туристов составляли учащиеся земских школ, реальных, коммерческих, епархиальных училищ и гимназий.

В конце XIX — начале XX вв. экскурсион-но-туристская практика в учебных заведениях Вятской губернии Казанского учебного округа стала распространенным явлением. Первоначально проводились местные экскурсии (производственные и естественно-исторические: географические, геологи-

ческие, гидрологические, почвоведческие, ботанические, зоологические и т.д.) в ближайших к учебным заведениям окрестностях или в пределах уезда. Во второй половине XIX в. начали реализовываться дальние экскурсии, основными направлениями которых становятся Москва, Санкт-Петербург и Крым. Их целью являлось знакомство учащихся со столичными центрами, историческими памятниками, музеями и другими достопримечательностями.

Следует отметить особую роль вятской периодической печати в популяризации ученических экскурсий в Крым. Так, «Вятские губернские ведомости» публиковали отдельные статьи, посвященные ученическим образовательным экскурсиям и их воспитательному значению. Приведем в качестве примера одну из типичных статей. Так, например, в №119 за 1902 г. статья, размещенная на первой полосе, начиналась следующим призывом: «Ведите ваших детей в мастерские, фабрики, заводы и другие учреждения, «где труд человека спорится». Ознакомив детей с окружающей средой, везите их в большие села и города, везите их туда, где природа и люди живут «не по-нашему». Дальше достаточно подробно шло описание ученической экскурсии в Крым, где акцент делался на культурно-исторические

References

1. Veber F. Deyatel´nost´ i denezhnyy otchet Yaltinskogo otdeleniya Krymsko-Kavkazskogo gornogo kluba za 1912 god//Zapiski Krymsko-Kavkazskogo gornogo kluba. Odessa, 1913. Vyp. 2. S. 45.

2. Levchenko Yu. Pod solntsem Kryma. Vyatskie Gubernskie Vedomosti. 1902. №88, 25 iyulya. S. 2-3.

3. Mlenarich A. Otchet ob ekskursionnom sezone Yaltinskogo otdeleniya Krymskogo gornogo kluba za 1898 g.. Zapiski krymskogo gornogo kluba. Odessa, 1899. Vyp. 3. S. 39.

4. Moskvich G. Prakticheskiy putevoditel´ po Krymu s prilozheniyami. Yalta, 1889.

5. Na Yug Rossii. Vyatskie eparkhial´nye vedomosti. 1913. №1-24.

6. Ovchinnikov A. Uchenicheskie obrazovatel´nye ekskursii i ikh vospitatel´noe znachenie. Vyatskie Gubernskie Vedomosti. 1902. №119, 5 okt. S. 1-2.

7. Poznanskiy M. Shtangeevskaya tropa. Zapiski Krymskogo gornogo kluba. Odessa, 1900. №5. S. 18-19.

8. Wang S., Yamada N., Brothers L. A case study: discussion of factors and challenges for urban cultural development// International journal of tourism research, 2011. №13(6). P. 553-569.

9. Dickinson E., Peeters P. Time, tourism consumption and sustainable development. International journal of tourism research. 2014. №16(1). P. 11-21.

10. Majdoub W. Analyzing cultural routes from a multidimensional perspective //AlmaTourism: Journal of tourism, culture and territorial development. 2010. №2. P. 29-37.

Login or Create
* Forgot password?